Esport sponsorat

Esport sponsorat er et hit

SPONSORER FLOKKES OM ESPORT I ALVORLIG HAST

ESPORT SPONSORAT: Esport er en populær størrelse, og fortsætter kun med at vokse og vokse. Alle analyser peger på en kraftigt opadgående kurve, både hvad angår den finansielle del og seermæssigt. Det er der mange, der har fået øjnene op for, og selvom sponsorater i Esport har været et interessemål siden Counter Strike 1.6 blev spillet i kompetitivt i 2009, er det nu vokset til et niveau, der ikke hidtil set før.

Udviklingen i Esport vurderes pt. til at vokse med ca. 30% årligt, og kigger man alene på det danske marked, er der alene inde for det seneste år sket markante forandringer, som tilbyder sponsorer sit indtog. Et eksempel er nyhedsportalen Dust2.dk, der udover at bidrage med nyhedsfeed, også har stået for at etablere et helt apparat af turneringer, der afvikles i 3 dele. Først og fremmest Dust2 Open, der er for nye hold, der har mulighed for at engagere sig. Vinderen af disse vil kvalificere sig til Dust 2 Open, hvor vinderen fra hver måned af Open vil møde hinanden, og vinderen af denne vil kvalificere sig til Dust2 masters. Der er med andre ord garanti for et utal af kampe, som alle blive livestreamet med mange tusinde visninger. Samtidig eksisterer der et utal af danske lans, der ligeledes trækker mange mange tusinde spillere til sig.

Betydningen af et Esport sponsorat

Alle de her turneringer – online som offline, det er noget som vækker interesse i et esport sponsorat. Her ved investorerne bag nemlig, at de får en unik mulighed for at ramme unge drenge og piger imellem 18-25 år med en helt særlig type marketing. Det er altså interessant for sponsorerne, fordi de får promoveret deres produkter til deres målgruppe, men det er samtidig også interessant for arrangørerne, fordi de får flere penge mellem fingrene til at afvikle turneringen. Det betyder bedre faciliteter, pengepuljer og generelt bare rammer omkring det event, der bliver afviklet. Endeligt er det også interessant for sponsorer, fordi de udover egen vinding skyld, også har en reel interesse i gaming, og gerne vil støtte op om formålet. Udviklingen er med andre ord en kæmpe gevinst for alle parter.

Sponsorer igennem tiden tæller alt fra den danske takeaway-portal, hungry.dk til selveste Intel, der står for majoriteten af processorer, der sidder i computere i hele verden. Tilmed fodboldklubber begynde at ane interessen i området, som f.eks. AGF Esport og FCKs North har beskrevet. Tilbage i 2016 begyndte TV 2 ligeledes at vise kampe, der blev afviklet live, og tegner sig da også for lidt af et gennembrud for hele branchen, fordi tv transmittering giver muligheden endnu større eksponering af brands end hidtil. Det betyder at sponsoraftalerne bliver væsentligt lettere at lande, og det er noget arrangørerne og i sidste ende forbrugeren nyder godt af. Udviklingen er med andre ord en rigtig positiv udvikling, som vil bestå, så længe efterspørgslen af turneringer og live transmitteringer har sin berretigelse.

29 Jun 2017