I næsten to årtier har koreanske SK Telecom T1 været en af de mest kendte og vindende e-sport-organisationer i verden. Nu er den prestigefyldte organisation blevet rebranded som T1 Esports - et joint venture mellem SK Telecom og den amerikanske virksomhed Comcast Spectacor. Et af de første tiltag som den nyskabte gigant vender sig mod er den store spilnyhed Apex Legends.
Apex giver mening
Som sagt vil T1 Esports give sig i kast med Apex Legends, der er en titel, som blot er et par måneder gammel. I den første måned efter spillets udgivelse i februar satte Apex Legends en rekord for omsætning i første måned for free-to-play spil med et estimeret beløb på 92 millioner dollars fra in-game køb på alle spilplatforme.
”Vi leder altid efter det næste store spil,” udtalte Joe Marsh chief business officer for Spectacor Gaming til ESPN Esports og fortsatte: ”Med battle royal spil, som er i frontrækken lige nu, tænkte vi, at Apex gav en masse mening. Det er et glimrende miks mellem Fortnite, PlayerUnknown's Battlegrounds og Call of Duty."
T1 har allerede et stort brand at følge i fodsporene på. SKT T1 er 3 gange verdensmestre i League of Legends, og har om muligt det største personlige brand i e-sporten overhovedet: nemlig midlaneren Lee "Faker" Sang-hyeok. Den nye organisation kommer med en fast motivation og beslutning om at blive ved med at præstere på højeste plan, og vinde titler i hvert eneste spil som man beslutter sig for at give sig i kast med, hvilket Marsh uddybede:
”Vi forstår, at det er en rejse, at gå ind i hvert eneste spil. På den måde tænker vi os om når vi vælger, hvor vi gerne vil konkurrere. Vi spørger altid os selv: ’Er vi i stand til at blive det bedste hold i det her spil?’ Hvis svaret er ja, så investerer vi for at være sikre på at have en af de bedste rosters.”
Satser på streamere
Annonceringen af eventyret mellem SKT og Comcast Spectacor var lidt af en overraskelse. Det samme var udgivelsen af Apex Legends, da udviklerne bag spillet Respawn Entertainment først præsenterede spillet 15 minutter før det var muligt at downloade.
Spillets enorme indledende succes afhang blandt andet af et Apex’ partnerskab med en række streamers som var med til at booste interessen for den nye battle royal titel. Det er de samme streamere som T1 satser på når de opbygger deres Apex Legends roster.
Holdet startede med at annoncere en kontrakt med Michael "Sonii" Sherman, som for det meste er kendt for sine streams i det konkurrerende spil Fortinte. Efterfølgende satte organisationen alle sejl for at bygge det første dominerende hold i den korte periode Apex Legends har været tilstede på den kompetitive scene. T1 signede tre talentfulde spillere i Brendan "BcJ" Jensen, Kurtis "Kurt" Gallo og blot 16-årige Haydin "ZerG" Gordon, der tidligere er kendte fra Overwatch.
God start
Blot en uge efter, at trioen havde fundet sammen vandt holdet sin første titel, da T1 kunne kalde sig mestre i UMG Legends Series, som løb af stablen den 23. marts. Turneringen blev spillet i et single-elimination bracket system, hvor hvert hold fik uddelt ét point per kill og 6 points for en førsteplads. Blandt T1 modstandere var blandt andet den store nordamerikanske organisation Team Liquid og andre mindre så som WorldBest Gaming og Ghost Gaming, der måtte se T1 gå sejrrigt ud af turneringen med 2000 dollars i førstepræmiepulje.
I lørdags afholdte T1 Esports så selv en større turnering: T1xFACEIT Invitational. Eventet blev stablet på benene sammen med streaming selskabet FACEIT, hvor 25.000 dollars var på højkant. Blandt de deltagende var store hold som T1 selv, Team SoloMid, Tempo Storm samt en række streamere og tidligere e-sport professionelle så som League of Legends personlighed Michael "Imaqtpie" Santana og tidligere Overwatch League spiller Félix "xQc" Lengyel.
Her var T1 igen totalt dominerende. BcJ, Kurt og ZerG kunne i slutningen af de 4 timer og 12 spil lange event tælle i alt 294 kills og flere sejre på stribe. Det bliver spændende at følge T1’s nye eventyr i Apex Legends, og om den nye organisation kan få stablet et nyt dynasti på benene i det populære battle royal spil.
Other posts
- Worlds set i bakspejlet (League of Legends)
- Status på Play-ins til Worlds
- Bet guide – hvem vinder Worlds i LoL?
- Esport Update - September edition
- Nadeshot lukker CoD-hold
- Alt du skal vide om StarLadder Berlin
- Esport update - august edition
- Takeaways fra Evo 2019
- Esport update juli edition
- Teamfight Tactics Anmeldelse - Nyt fra Riot Games