For et par uger siden anmeldte vi her på Esport-betting.dk det super populære Fortnite fra spilproducenten Epic Games. Kan det dynamiske skydespil for alvor slå igennem på Esport-scenen? Vi undersøger tendenser og muligheder i denne artikel.
Stor investering
For blot et par dage siden kom Epic Games med en stor nyhed: Spilproducenten har valgt at poster hele 100 millioner dollars i en præmiepulje til fremtidige Esport initiativer indenfor Fortnite. Fanbasen har i lang tid ønsket, at Epic Games investerede mere i Esport og med denne investering lukkes der for alvor op for muligheden for at Fortnite kan gå ind på den kompetitive spilscene.
Den vigtigste faktor
Hvis man ser tilbage i Esport-historien så er der én ting, der er grundlæggende for, at et spil kan vokse sig ind i rollen som Esport-titel – interesse!
Da League of Legends, der sammen med Fortnite er et af de mest populære spil på verdensplan, blev lanceret var der mange Esport-fans, som mente, at spillet ikke ville kunne klare sig i det kompetitive gaming-miljø. Den største indvending imod spillet fra Riot Games var, at spillet grundlæggende var for ”casual”, og at andre på det tidspunkt dominerende Esport-genre så som StarCraft II tilbød et langt mere komplekst og i dybdegående gameplay, der i højere grad tiltalte Esport-seere.
Hvad de fleste på det tidspunkt ikke havde taget med i deres overvejelser var, at interessen for League of Legends alene var nok til at sparke døren ind til Esport-miljøet.
Fortnite Battle Royal står i øjeblikket på samme trin som League of Legends gjorde for godt et årti siden: Mange slår tvivl om spillets ”manglende” strategiske elementer og Battle Royal-genren som Esport generelt, men én ting er sikkert – interessen er enorm, og dermed er den vigtigste faktor for gennembruddet som Esport allerede opnået.
Interessen stadig stigende
En af de vigtigste ambassadører for Fortnite er den famøse 26-årige streamer Ninja. Som bevis for den enorme hype og interesse omkring spillet har Ninja i gennemsnit 110.000 viewers på sit stream med i alt 7 millioner followers. I april afholdte Ninja desuden et live event fra Las Vegas, hvor omkring 600.000 live viewers fulgte med.
Interessen ses også på andre områder – på Ashland University kan spillere nu blive tilbudt studielegater ligesom andre idrætsudøvere, hvis de vælger at studere på universitetet, som har base i den amerikanske stat Ohio.
Store udfordringer
Den helt store udfordring for Fortnite er genren i sig selv – nemlig battle royal. Koden for, hvordan battle royal som Esport skal fungere er stadig svær at knække og balancen synes svær at finde, hvilket også har været problematisk for det evigt sammenlignende PlayerUnknown's Battlegrounds.
Den første og mest åbenlyse udfordring er, at battle royal indeholder flere end blot to hold eller personer, der dyster mod hinanden. Med helt op til 100 forskellige spillere, 50 duoer eller 25 squads kan formatet være utrolig svært at gøre et spil som Fortnite til en nydelse at se for Esports-seere.
Broadcasting indenfor Esport og i særdeleshed inden for FPS-genren er i forvejen en svær disciplin at mestre og med så mange variabler som Fortnite indeholder, bliver dette yderligere kompliceret.
Derudover kæmper genren med den RNG, som er en naturlig del af alle battle royal spil. Her tænkes der på, hvilket loot der findes og de tilfældige cirkler, der ofte kan give væsentlige fordele for én person eller ét hold.
Modsat andre genre kan udefrakommende faktorer påvirke spillet så meget, at det ikke altid er den bedste spiller, der vinder – men den heldigste. Dette kan give en utilfredsstillende oplevelse som tilskuer på samme måde som det kan være et stort irritationsmoment for gamere, der selv spiller battle royals.
På trods af de store udfordringer afholder det dog ikke flere Esport organisationer fra at signe Fortnite-spillere. Blandt andet har TeamSoloMid signet en fuld squad med spillerne Myth, CaMiLLs, Hamlinz og Daequan, mens Team Secret har signet den blot 13-årige engelske spiller Mongraal.
Hvorvidt Fortnite bliver den næste store Esport er svært at forudse. Interessen og seerne, som er det vigtigste element for en kommende Esport er helt sikkert at finde – spørgsmålet er, hvordan battle royal genre og de udfordringer, der følger med denne udvikler sig over de næste år.
Other posts
- Worlds set i bakspejlet (League of Legends)
- Status på Play-ins til Worlds
- Bet guide – hvem vinder Worlds i LoL?
- Esport Update - September edition
- Nadeshot lukker CoD-hold
- Alt du skal vide om StarLadder Berlin
- Esport update - august edition
- Takeaways fra Evo 2019
- Esport update juli edition
- Teamfight Tactics Anmeldelse - Nyt fra Riot Games