ESL Pro League i Odense blev markant dyrere
Glæden var enorm, da Odense kommune kunne berette om, at ESL Pro League, som er en anerkendt CS:GO turnering, var afgjort at skulle blive afholdt I Odense imellem d.8-10 December, 2017.
Rynkerne i panden må derfor have været ekstra store på direktionsgangen i kommunen, da det blev bekendtgjort, at den samlede regning endte med at være 50% eller 1.8 millioner kroner højere end de estimerede 3,5 millioner, der var afsat.
Interessen for eventet fejlede ellers ingenting. Allerede på førstedagen, blev alle 5.000 standardbilletter revet væk af seere, således at arrangørerne bag overvejede at skabe yderligere billetter for at møde efterspørgslen.
Det skulle dog netop vise sig at være netop interessen eller manglen på samme, der skulle være synder for det underskud, som Odense kommune nu må tage på deres skuldre.
Det var dog interessen fra investorerne, der skulle få betydning for det nuværende budget. Budgettet blev nemlig fastlagt efter investeringsforventninger fra private investorer, men her var der langt fra lige så mange, der havde interesse i projektet, som kommunen havde regnet med.
Det betød i sidste ende at kommunen ikke havde de nødvendige midler til at dække deres esport udstilling og amatørturnering, og det må de nu bøde med ved selv at dække den ekstra udgift fra egen lomme.
Store forventninger
Allerede kort før sommerperioden blev forhandlinger for sponsoraterne forsøgt færdiggjort, men gik i vasken, fordi flere parter trak sig fra forløbet.
Michael Bruhn Frederiksen, chef for strategi og transformation i Odense Kommune kaldte da også situationen ærgerligt, men fastholdte at eksekvere eventet på grund af de sponsorater, der allerede var kommet ind, og på grund af den store seermæssige succes.
Eventet skulle da også vise sig at blive en kæmpe succes, der mere eller mindre blev eksekveret uden de store menneskelige eller tekniske problemer, som vi så ved Blast Pro Series i København.
Prisen blev en faktor
Det er uvist, hvad der nøjagtigt fik investorerne til at trække sig. Noget kunne tyde på, at det blev prisen, der skulle skræmme parterne, og det faktum, at Esport i alt sin enkelthed stadig mangler den anerkendelse, som den allerede har iblandt unge.
Det tyder heller ikke på, at de har sat sig godt nok ind i, hvor mange penge, der rent faktisk er involveret i branchen, som man nemt kan få et nys om ved hurtigt at se på Esport earnings alene i 2016.
Vi finder dog aldrig ud af hvorfor, men må nøjes med at konkludere, at store events, der afvikles af ESL og lignende arrangører, længe har været en bragende succes.
Næsten lige så længe som spillet har været på gaden, har arrangørerne formået at stable en seværdighed oplevelse på benene, der har rummet alt fra fast paced gameplay, ellevilde fans, dygtige casters og analytisk bagland, fantastisk sceneri og vi kunne blive ved.
Vi kan derfor kun håbe på, at seancen er blevet en lektion for, at de respektive investorer gik glip af en god aftale, som de fremadrettet må gribe for at events som disse ikke bliver for dyre for kommuner at skulle afvikle næsten på egen hånd. Det kan vi kun håbe på. Esport betting er trods alt sjovere, når ens Esport odds kan opleves live.
Other posts
- Worlds set i bakspejlet (League of Legends)
- Status på Play-ins til Worlds
- Bet guide – hvem vinder Worlds i LoL?
- Esport Update - September edition
- Nadeshot lukker CoD-hold
- Alt du skal vide om StarLadder Berlin
- Esport update - august edition
- Takeaways fra Evo 2019
- Esport update juli edition
- Teamfight Tactics Anmeldelse - Nyt fra Riot Games